L’Ajuntament d’Olot presenta a la Sala El Torín el Pla de Foment de la Mobilitat amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal, creat a partir del procés participatiu Olot Pedala i que preveu un conjunt d’accions en infraestructures, formació, promoció i normativa viària per als pròxims deu anys i que suposaran una inversió de 2,5 MEUR.
18 de setembre de 2021
En el marc dels actes de la Setmana Europea de la Mobilitat, l’Ajuntament d’Olot ha presentat aquest dissabte a la Sala El Torín d’Olot el Pla de Foment de la Mobilitat amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal d’Olot, el document que marca les línies estratègiques en matèria de mobilitat per als pròxims 10 anys a la ciutat. En concret, el pla inclou un conjunt de 43 accions, dividides en 3 fases i que giren entorn tres eixos principals: la millora en les infraestructures, la potenciació de la formació i divulgació de la mobilitat sostenible i les modificacions de les normatives de trànsit i a nivell urbanístic. A part, el document també contempla una 4a fase, posterior, que permetria marcar les línies de les accions i activitats després dels 10 anys previstos pel pla.
El document s’ha elaborat de forma conjunta i participativa a través del procés Olot Pedala que, des del passat mes de febrer del 2021, ha portat a terme 19 accions tals com enquestes, sessions i reunions amb entitats vinculades amb la mobilitat territorial i el medi ambient; amb la salut mediambiental; relacionades amb l’educació; comerciants, autoescoles i associacions empresarials i entitats de joves, entre moltes altres.
També s’han portat a terme entrevistes i activitats diverses com una gimcana pedalada per la ciutat i tallers de mobilitat i educació viària. En total més de 1.100 persones han participat en aquest procés que ha permès detectar i marcar un conjunt de 10 reptes claus, a través dels quals es desprenen les 43 propostes; algunes d’elles ja en desenvolupament.
Els deu reptes clau establerts són:
Les 43 accions s’han organitzat i prioritzat per fases i algunes d’elles ja es troben en actiu o estan en procés com per exemple la implementació de la primera línia de Bicibus d’Olot a l’Escola Sant Roc d’Olot amb una trentena d’infants. Una iniciativa que ja ha despertat l’interès d’altres centres educatius que s’han posat en contacte amb l’Ajuntament d’Olot per començar a desenvolupar-ho.
A part, també s’ha treballat en l’actualització de l’ordenança de mobilitat així com l’aposta per la mobilitat més sostenible a través de la implementació de bicicletes elèctriques com a vehicle de transport municipal. Algunes de les altres accions que se’n desprenen són l’ampliació de la xarxa ciclable a la ciutat, la promoció d’accés en bicicleta als edificis municipal si equipaments públics, la creació d’aparcaments de bicicletes i patinets segurs a l’interior de les escoles o incorporar formació sobre circulació i mobilitat al currículum escolar.
Inversió de cara als pròxims 10 anys
Les accions determinades es desplegaran al llarg de les tres fases. La primera seria fins al 2023, la segona fase del 2024 al 2027 i, per últim, del 2028 al 2031. En aquest sentit, el pla preveu una inversió de 2,5 milions d’euros distribuïts de forma equitativa al llarg de 10 anys que és el termini previst per a la implementació de les accions previstes. La gran majoria del pressupost (1,5 MEUR) es destinaria a ampliar la xarxa de carrils bici que passaria dels 9,4 quilòmetres actuals als 36 abans del 2031. A part, també es destinaria una part important a millores de senyalització i, la resta, per a accions de promoció i difusió.
“Es tracta d’una gran eina que ens permetrà poder coordinar, seguir, impulsar i tirar endavant millores substancials a la ciutat en matèria de mobilitat de forma consensuada i participativa”, assegura el Regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Olot, Agustí Arbós, davant la vintena d’assistents. Paral·lelament, el document estratègic també inclou 29 indicadors que permetran avaluar el seguiment, grau d’execució i eficàcia del pla.
Pedalada participativa, en el marc de la Setmana de la Mobilitat
Després de la presentació a la Sala Torín, una cinquantena de participants s’han sumat a la pedalada participativa que ha permès conèixer de primera mà algunes de les principals accions previstes a la ciutat.
Amb les seves bicicletes i patinets, els assistents han recorregut quatre dels punts on s’ha previst actuar amb la implantació o ampliació dels itineraris ciclables tals com l’Avinguda de Girona, l’Avinguda de Santa Coloma, el carrer d’Estorch i Siqués i l’Avinguda Reis Catòlics.
Aquesta ha estat una de les accions que s’han portat a terme en el marc de la Setmana de la Mobilitat Europea d’Olot que es porta a terme del 16 al 22 de setembre amb l’objectiu de fomentar hàbits de mobilitat saludables, segurs i respectuosos amb el medi ambient a la ciutat.
Els actes van arrencar el passat dijous amb el concurs de fotografia i vídeo sobre mobilitat sostenible a les xarxes socials a través de l’etiqueta #MouteAOlot que s’allargarà fins al pròxim 17 d’octubre i la xerrada en línia introductòria sobre la implementació del bicibus a Olot amb el suport de l’AMIPA de Sant Roc que va aplegar una trentena de persones.
Pròximament, dilluns 20 de setembre a les 18 h serà el torn de la Jornada de vehicles compartits i prova de cotxes elèctrics amb Som Mobilitat al Firal d’Olot i, el dimarts 21 de setembre a les 18 h al Firal Petit es realitzarà el Taller de restauració de bicicletes amb Bici Actives i la col·laboració d’Atma i Suara que permetrà restaurar un seguit de bicicletes que s’entregaran a persones en situació de vulnerabilitat així com es farà diagnosi de l’estat de la bici a aquelles persones que ho requereixin i, alhora, s’aportaran consells perquè els assistents puguin reparar les avaries que puguin sorgir.