L'escola el Petit Plançó se suma a la iniciativa sostenible convertint-se en el tercer centre educatiu d'Olot que disposa d'aquest nou sistema de mobilitat. Aquest divendres han començat el projecte amb una desena d'infants.
28 d'octubre de 2022
Des d'aquest divendres 21 d'octubre de 2022, els infants de l'escola Petit Plançó ja disposen d'un nou sistema de transport per arribar a l'escola. Després de l'arrancada a l'Escola Sant Roc, ampliació de dies i la seva implementació a l'Institut Montsacopa, ara el Petit Plançó també disposa de Bici Bus.
El projecte reprodueix el funcionament d'un autobús escolar, però utilitzant la bicicleta. En aquest cas, l'AMIPA de l'escola ha estat la principal impulsora de la iniciativa que ja compta amb dues línies i que avui ha aplegat a una desena d’infants d'entre 4 i 12 anys. A partir d'ara i acompanyats dels seus pares, mares, familiars o professors, cada divendres els infants que ho desitgin podran arribar a l'aula en bicicleta. A més, per facilitar la seva visibilització, compten amb armilles reflectants.
Com és habitual, l'itinerari de les línies s'ha escollit en funció de les zones on viuen les famílies i s'aniran adaptant a les necessitats i requisits detectats. De moment, disposen de dues rutes: la verda i la groga; ambdues amb diverses parades en el seu recorregut.
En el cas de la línia verda, la ruta comença al Carrer Bòsnia per passar pel carrer Madrid, Avinguda Colòmbia, Pont de Colon, Avinguda Paraguai i fins a arribar a l'escola. En el cas de la línia groga, s’inicia davant de l'Hostal del Sol i transcorre per Plaça Balmes, el Firalet, Sant Rafel i la plaça Mercat fins al centre educatiu.
En ambdós casos, les rutes comencen a les 8 del matí amb la voluntat d’arribar a l’escola pels volts de dos quarts de nou. “Estem molt contents en veure que la iniciativa desperta interès arreu de la ciutat. És amb projectes transversals que podem sumar per una mobilitat més sostenible, segura i responsable amb el medi ambient”, assenyala el regidor de Mobilitat de l'Ajuntament d'Olot, Agustí Arbós.
Un nou sistema de mobilitat que guanya adeptes
Des de fa un any, cada divendres, els infants de l'escola Sant Roc arriben al centre educatiu pedalant. Ara, un curs després de l'inici del primer Bici Bus a la ciutat, el projecte s'ha anat estenent per Olot, despertant l'interès de molts altres espais educatius de primària i secundària tant de la ciutat com de la comarca.
A part de potenciar una mobilitat més sostenible i segura, el Bici Bus també permet millorar l'autonomia dels infants, promoure hàbits saludables entre el jovent, combatre el sedentarisme i facilitar que els nens i nenes aprenguin a circular correctament pel municipi. Per participar-hi només és necessari disposar de bicicleta, casc, timbre i donar-se d'alta a l'aplicatiu per poder resseguir les rutes marcades.
Inscriure-s'hi és ben senzill. Amb un simple clic al programari, el bici bus passa a recollir els infants a la parada i a l'hora indicada. Pares, mares, familiars de l'escola o docents voluntaris són els encarregats de vetllar per la seguretat dels infants i el bon desenvolupant de l'activitat, acompanyant-los en tot moment i durant tot el recorregut.
Una iniciativa sorgida del procés participatiu Olot Pedala
El bici bus d’Olot és una de les accions que han sorgit del procés participatiu Olot Pedala i del Pla de Foment de la Mobilitat amb Bicicleta i Vehicles de Mobilitat Personal d’Olot; el document que marca les línies estratègiques en matèria de mobilitat per als pròxims 10 anys a la ciutat.
En concret, el pla que va néixer l’any passat inclou un conjunt de 43 accions, dividides en 3 fases i que giren entorn tres eixos principals: la millora en les infraestructures, la potenciació de la formació i divulgació de la mobilitat sostenible i les modificacions de les normatives de trànsit i a nivell urbanístic. El document també contempla una 4a fase, posterior, que permetria marcar les línies de les accions i activitats després dels 10 anys previstos pel pla.
El document es va elaborar de forma participativa a través del procés Olot Pedala que en 9 mesos va incloure 19 espais i sistemes de participació tals com enquestes, sessions i reunions amb entitats vinculades amb la mobilitat territorial i el medi ambient; salut mediambiental; educatives; comerciants, autoescoles i associacions empresarials i entitats de joves, entre moltes altres. En total més de 1.100 persones van participar en aquest procés que va permetre detectar i marcar un conjunt de 10 reptes claus, a través dels quals es desprenen les 43 propostes del projecte, part d’elles en desenvolupament.