Durant el 2022, el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa ha atès 1.960 persones amb necessitats d’autonomia, el que representa un 7,34% més que l’any anterior. La teleassistència ha tingut també un augment d’atencions durant el 2022 a Olot. Actualment, la ciutat dona cobertura al 12,44 % de la població de més de 65 anys, 4 punts per sobre de la mitjana de les comarques gironines.
27 de març de 2023
Les persones amb necessitats d’autonomia ateses durant el 2022 pel Consorci d’Acció Social de la Garrotxa ha tingut un augment del 7,22% del nombre d’usuaris i beneficiaris dels serveis socials a tota la comarca (3.388 durant el 2022 respecte els 3.160 de 2021). Un augment que també s’ha produït en el cas d’Olot. S’ha atès 1.960 veïns i veïnes de la ciutat durant el 2022, el que representa un 7,34 % més que l’any anterior i 1.686 nuclis familiars a un 8,77% més que al 2021.
Pel que fa a les problemàtiques d’autonomia dels atesos i ateses, majoritàriament són persones que presenten problemàtica de salut (malalties físiques cròniques o limitacions de la tercera edat) i les conseqüències que comporta en la vida diària i, en alguns casos, també presenten dificultats econòmiques.
El perfil majoritari atès son dones més grans de 85 anys que viuen soles, algunes de les quals verbalitzen sentiments de soledat i de pèrdua. Des de l’àmbit d’autonomia s’atén principalment a persones amb dependència i al seu nucli familiar donat que quan es produeix una pèrdua d’autonomia que afecta a tota la família. Per aquest motiu, des del Consorci s’acompanya a la persona i a la seva família i/o referents per a reorganitzar-se davant la nova situació i per donar suport a l’atenció al domicili perquè la persona pugui continuar vivint a casa seva amb la incorporació de diferents serveis.
Pel que fa als Servei d’Atenció a l’Autonomia i Atenció a l’entorn domiciliari – element clau per a l’atenció a les situacions de dependència – durant el 2022 s’han atès 202 persones des del Servei d’Ajuda al Domicili (SAD) realitzant un total de 29.041 hores; principalment a dones de més de 85 anys que requerien suport per realitzar les activitats bàsiques de la seva vida diària. Aquest servei té com a objectiu oferir una millor qualitat de vida, potenciant la seva autonomia personal, ajudant a la llar i donant suport a aquelles persones o famílies amb dificultats d’integració social o manca d’autonomia personal.
Paral·lelament, al llarg del 2022 s’han servit un total de 14.859 àpats a domicili a 74 persones. En aquest cas, el perfil majoritari ha estat un home d’entre 65 i 84 anys. Tot i que aquestes xifres suposen un lleuger descens pel que fa al nombre d’usuaris en comparació amb l’any passat, s’ha detectat que les persones que en fan ús l’utilitzen amb més assiduïtat.
El Servei de Teràpia Ocupacional i Productes de Suport (BAT) s’ha registrat un augment del 16% de persones ateses arribant a un total de 152 arreu de la Garrotxa, 95 d’elles veïns i veïnes d’Olot als quals s’han prestat 76 productes de suport. Es tracta d’un servei d’atenció coordinada amb professionals d’àmbits socials i sanitaris.
Pel que fa al Servei Local de Teleassistència és una iniciativa que ofereix el Dipsalut en col·laboració i coordinació amb les àrees bàsiques i els serveis socials de la comarca i d’Olot com el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa. Es tracta d’un servei proactiu i preventiu que s’adreça a persones en situació de risc, fragilitat o aïllament per factors d’edat, socials, territorials, sanitaris o funcionals. L’objectiu és millorar l’autonomia i la qualitat de vida de les persones usuàries, dels seus familiars i del seu entorn més proper, aportant seguretat, acompanyament i atenció continuada. D’aquesta manera, el servei aporta una major autonomia funcional als seus usuaris i usuàries.
Durant el 2022, el Servei Local de Teleassistència d’Olot va atendre 1.014 persones i va gestionar un total de 49.278 trucades de persones que requerien mantenir una conversa perquè es trobaven en un estat de solitud, necessitaven informació o assessorament sobre recursos, per necessitat o emergència social o sanitària. En aquest sentit, el Servei ha atès 5.683 trucades agenda, una tipologia de trucades que el Centre d’Atenció realitza per fer seguiment després d’un període de convalescència, acompanyar en un procés de dol, felicitar un aniversari o fer recordatoris de cites amb els metges o per prendre medicació.
Actualment, el Servei de Teleassistència disposa de 872 usuaris i usuàries a Olot. Es tracta d’unes dades que suposen una cobertura del 12,44 % de la població major de 65 anys al municipi, 4 punts per sobre de la mitjana de les comarques gironines, que se situa en el 8,27 %.
Pel que fa al perfil d’usuaris o usuàries olotins i olotines; la gran majoria de les persones usuàries del Servei de Teleassistència són dones (78%), majors de 85 anys (61,9%), que viuen soles (52,8%). Durant aquest 2022 s’han atès 761 emergències; prop d’un centenar més que l’any passat. Juliol, juny i desembre han estat, per aquest ordre, els tres mesos que han agrupat més emergències (entre 70 i 80). La gran majoria d’elles han estat per motius sanitaris (510) o directament relacionades amb problemes socials (173) o per problemes de salut (44). A part, el Servei també ofereix visites als domicilis d’aquelles persones que requereixen un seguiment (1.488 aquest 2022).
A part, el Servei de Teleassistència compta amb dispositiu de seguretat que permeten detectar situacions de risc o d’emergències a les llars de les persones més vulnerables. Els detectors estan connectats a la central d’atenció.