Aquesta mentoria en l’àmbit del lleure impulsada per la Universitat de Girona amb el colideratge del Consell Comarcal de la Garrotxa i l’Ajuntament d’Olot té un gran arrelament a la comarca.
18 de novembre de 2024
El projecte Rossinyol, que uneix durant tot un curs estudiants universitaris amb estudiants de diversos centres de secundària de la comarca de la Garrotxa per crear un vincle de creixement mutu, ha començat la seva 19a edició aquest divendres amb la presentació del nou curs al Casal Marià d’Olot. Aquest curs 2024/2025, quinze parelles formades per joves estudiants provinents de la Universitat de Girona i del Cicle Formatiu de Grau superior d’Integració Social de l’Institut Montsacopa i, de l’altra banda, per alumnes de secundària de vuit centres educatius garrotxins, es veuran setmanalment durant tres hores per a realitzar diferents trobades i activitats, que s’allargaran fins al proper mes de maig.
En aquestes trobades setmanals, les parelles desenvoluparan activitats lúdiques, culturals, educatives i socials per potenciar les habilitats socials, lingüístiques i culturals de tots ells. Així doncs, els joves universitaris que actuen com a mentors esdevindran un referent en l’acompanyament dels alumnes més joves amb l’objectiu principal de crear un vincle entre ells portant a terme activitats plegats i oferint noves experiències i oportunitats.
L’objectiu general del projecte és compensar les desigualtats socials i educatives dels infants i joves mitjançant activitats de lleure que ampliïn el seu capital social i cultural. Amb les trobades del programa es pretén obrir un espai d’acompanyament afectiu i emocional pels infants i joves, oferir als infants i joves un referent positiu mitjançant la figura del mentor i donar a conèixer als infants i joves els recursos de l’entorn.
Per tal de garantir l’articulació de tota l’estructura es realitza una coordinació integral a través de la Universitat de Girona i són les persones tècniques del Consell Comarcal de la Garrotxa, professors d’acollida o psicopedagoga del centre educatiu, els mentors i les mentores que esdevenen agents clau pel funcionament del projecte.
D’aquesta manera, els beneficis es presenten tant pels mentorats i mentorades (que presenten importants millores en el seu desenvolupament emocional) com pels mentors i mentores (que milloren en competències interculturals i es sensibilitzen sobre altres realitats i problemàtiques socials de l’entorn). Com a conseqüència directe es propicia també un canvi positiu en la mirada de les famílies, que perceben els seus fills de manera més autònoma i responsable i contribueix, en suma, a una millora de la relació familiar.
El Projecte Rossinyol és un programa molt arrelat a la Garrotxa, ja que Olot va ser el primer municipi que va participar en una prova pilot desenvolupada al llarg del curs 2005/2006. Per a més informació del projecte Rossinyol es pot consultar la seva web.