Aquesta setmana, l’Oficina per a la Reactivació Econòmica iniciarà la realització d’enquestes a la població activa de la Garrotxa per descobrir el grau de coneixement i formació en l’ús de les eines digitals i l’accés als dispositius i infraestructures de connexió.
24 de febrer de 2021
La desigualtat en l'accés i ús d'eines digitals és una realitat que ha emergit de manera molt visible arran del temps de confinament a causa de la pandèmia generada per la Covid-19. La necessitat, deguda a les restriccions establertes, de realitzar moltes activitats acadèmiques, laborals i personals de manera digital ha canviat les relacions que abans es desenvolupaven, majoritàriament, de manera presencial.
Segons el diari L’Economista, es tracta d’un procés de transformació que no s’havia vist anteriorment, donat que en algunes empreses s’ha avançat la transformació digital en 8 mesos el que s’hauria d’haver avançat en vuit anys [1]. Degut a aquests canvis, les hores d’ús d’internet també s’han disparat durant la pandèmia, segons un estudi de Nielsen Media - una empresa d'informació i dades de renom mundial - i Dynata. La xifra a Espanya ha crescut en un 7% fins a ocupar les 79 h de mitjana a la setmana, és a dir un 47% del nostre temps. A més, un 80% de les escoles de negoci mundials han apostat per un model on la digitalització té un rol capital, segons l’estudi ‘Executive Academy Conversations. Preparing for the omnichannel fall 2020 [2].
DinàmiG (Agència d'Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa), amb col·laboració amb altres entitats del territori com l’Associació de Comerciants d’Olot, Turisme Garrotxa l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa, l’Oficina de treball d’Olot, la FES (Fundació d’Estudis Superiors) i ADRINOC, entre d’altres, davant d’aquesta nova realitat, ha començat a treballar en l’impuls d’accions per contribuir a la millora de l’accés i la capacitació dels habitants de la Garrotxa en relació a l’ús de les noves tecnologies. La primera d’aquestes accions és la realització d’un estudi complet de la situació actual en relació a l’ús d’eines digitals per part dels habitants de la Garrotxa.
L’estudi, dissenyat per DinàmiG i la resta d’àrees i entitats del territori abans mencionades, està dividit en dues fases: la realització d’una enquesta i diversos focus grups; i la posterior avaluació i anàlisi de les dades extretes. L’enquesta està dirigida a totes les persones en edat laboral i consisteix en una bateria de preguntes referents a l’accés i l’ús dels dispositius de connexió a internet, coneixement sobre eines digitals i aplicació de les tecnologies en l’àmbit laboral i formatiu. Una vegada s’obri el termini per respondre l’enquesta, es deixarà un marge de dues setmanes per recollir el màxim de respostes possibles.
Les respostes de l’enquesta aportaran una visió acurada i ajustada a les necessitats del territori que ajudarà a desenvolupar i gestionar les accions per reduir la fractura digital de la manera més encertada i adequada. Es tracta d’un formulari anònim i confidencial que es podrà omplir en cinc o deu minuts (en funció del perfil de la persona enquestada).
Per aconseguir la màxima eficàcia de les accions de millora que es dissenyin un cop s’analitzin les enquestes rebudes, és important assolir una alta participació en l’enquesta. Des de Dinàmig es fa una crida a la participació, de la que dependrà, en part, l’èxit del projecte.
Aquesta enquesta es pot trobar en els perfils de xarxes socials de DinàmiG: Linkedin i Twitter i també a la web https://dinamig.cat/. Convidem a tothom a participar-hi per comptar amb totes les perspectives d’accés i ús a les eines digitals al nostre territori. Si és necessari, es pot sol·licitar ajuda per respondre l’enquesta a l’Oficina per a la Reactivació Econòmica, que a més d’aquest servei d’acompanyament personal, presta serveis a la ciutadania d’anàlisi, i identificació de necessitats, d'informació i suport sobre ajuts, subvencions i recursos del territori, creació de xarxa i formació. Actualment, ja compta amb més de 185 usuaris.
Recordem que per contactar amb aquest servei, es pot trucar al telèfon 972 26 01 52 (ext. 1), enviar un correu electrònic a reactivacio@dinamig.cat, a través de whatsapp al 616 32 12 49 o presencialment a les oficines de DinàmiG (demanant cita prèvia), de dilluns a dijous de 9 a 16 hores i divendres de 9 a 14 hores.
[1] https://www.eleconomista.es/opinion-blogs/noticias/10991258/01/21/La-aceleracion-de-la-transformacion-digital-post-pandemia.html
[2] https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/12/17/extras/1608201742_125340.html