L’Ajuntament d’Olot ha aconseguit una subvenció dels Fons Next Generation EU que permetrà potenciar el comerç de proximitat i el Nucli Antic. És un dels únics 4 projectes que s’han concedit a tot Catalunya; es troba entre els més ben valorats i amb una de les aportacions econòmiques més importants.
3 d'agost de 2023
El setembre del 2022 l’Ajuntament d’Olot va presentar-se a la convocatòria d’ajuts de la Secretaria d’Estat de Comerç per l’enfortiment de l’activitat comercial en zones turístiques, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea mitjançant els Fons Next Generation EU.
Finalment, aquest juliol s’han donat a conèixer les valoracions i seleccions i el projecte de l’Ajuntament d’Olot - amb el nom ‘Dinamització comercial, turística i urbana d’Olot, des del centre històric’ - ha estat un dels millor valorats, amb l’aportació econòmica més important i un dels 4 únics projectes seleccionats de tot Catalunya. Engloba prop de 300 comerços, s’organitza en quatre eixos principals i inclou 18 projectes.
La iniciativa té per objectiu millorar la competitivitat i modernització del sector, potenciant el caràcter i els singularitats del comerç local olotí i del centre de la ciutat. Les actuacions es focalitzen a l’eix de la Plaça Mercat i el Museu de la Garrotxa fins a la Plaça del Carme amb la voluntat que esdevingui un pol d’atracció per a la dinamització del centre històric.
D’una banda, els objectius principals són la revalorització del patrimoni, dinamitzar els comerços i gestionar la implantació de nous negocis millorant la competitivitat, la innovació i promovent la modernització del comerç de la ciutat i l’atractiu turístic del centre històric; afavorint un desenvolupament econòmic sostenible, la regeneració urbana i la cohesió social de la ciutat.
D’aquesta manera, el projecte inclou un conjunt d’accions i mesures basades en quatre eixos principals: la millora de la via pública i pacificació d’aquesta zona, la digitalització del sector comercial, l’augment de la sostenibilitat i economia circular al comerç de la ciutat, el Mercat d’Olot i formació per als comerciants.
En concret, entre les actuacions que s’han aprovat, s’inclouen mesures per a la digitalització i difusió del sector comercial amb una guia digital de suport al comerç, campanyes de difusió comercial i turística de la ciutat i la creació d’una plataforma digital d’anàlisis de dades que ajudi a conèixer els usos dels consumidors i permeti adaptar l’oferta a les necessitats actuals.
A més, també s’inclouen mesures de millora d’eficiència energètica, millora del reciclatge, estalvi energètic, optimització de recursos i reducció de consums reutilitzant les mermes del Mercat d’Olot per generar nous productes.
El projecte també preveu l’assessorament energètic a comerciants del centre històric, entre altres. A part de dinamitzar i incorporar noves tecnologies, actualitzar i enriquir l’oferta comercial, la iniciativa comprèn intervencions integrades de millores a la plaça Móra i als carrers Antoni Llopis i Hospici; dues de les vies més importants d’entrada al centre històric.
Del seguit d’intervencions, destaquen la proposta de conversió a plataforma única del carrer Hospici, donar una segona funcionalitat artística a les finestres del Museu de la Garrotxa; substituir les il·luminaries actuals per tecnologia LED, plantació d’arbrat, instal·lació de nou mobiliari urbà, activar locals comercials que actualment no s’utilitzen i dinamitzar els que ja estan operatius.
En aquest sentit, les actuacions previstes també donen resposta a objectius marcats al PIAM del Nucli Antic. Exemple d’això és la restauració de la font de la plaça Móra; així com la creació d’un espai de descans al seu voltant, la reparació del paviment; la millora de la il·luminació viària i comercial – més eficient i sostenible – i la regeneració i activació del sector comercial.
“El teixit comercial és un dels pilars més importants de l’economia local”, assegura la regidora de Comerç de l’Ajuntament d’Olot, Gemma Canalias. "La seva contribució en la cohesió social i la vertebració urbana, a més de generar llocs de treball i ser el motor de l’activitat econòmica, és capaç de promoure un ampli ventall d’activitats que fomenten la convivència i estimulen les relacions socials. Es tracta d’un sector viu i arrelat als esdeveniments socials i culturals de la ciutat; un motor d’Olot", assegura la regidora.