El programa té la voluntat de cercar professionals qualificats i integrar-los al teixit empresarial de la comarca. La iniciativa permetrà definir un pla de treball amb projectes i accions concretes per a mantenir el talent i el potencial de creixement de les empreses de la comarca.
27 de maig de 2022
La recerca de professionals qualificats i la retenció del talent són dos dels principals objectius en els quals coincideixen la majoria d’empreses a l’hora de cobrir llocs de treball qualificats o obrir noves línies de negoci. Des d’operaris, passant per càrrecs intermedis, encarregats, enginyers, càrrecs directius, coordinadors o professionals de diversos oficis; es tracta d’una situació que les empreses garrotxines – de qualsevol tamany i gairebé de tots els sectors d’activitat - detecten quan necessiten créixer o incorporar nous membres als seus equips. De fet aquest és un dels reptes que té identificats com a prioritaris el Pacte per la Formació Professionalitzadora i l’Ocupació de la Garrotxa ja des de l’any de la seva signatura, a finals del 2018
Actualment, la Garrotxa és una comarca que disposa de plena ocupació i, el seu principal repte és com atreure professionals que permetin mantenir el seu potencial de creixement. Amb la voluntat de fer una radiografia de la situació real de la comarca i donar resposta conjunta, extensa i coordinada entre tots els actors de la ciutat i la comarca – empreses, gremis professionals i organitzacions de selecció de personal – l’Ajuntament d’Olot, DinàmiG, el Consell Comarcal de la Garrotxa, el cercle EURAM – Campus Garrotxa, l’Associació de Joves Empresaris i l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa, els sindicats UGT i CCOO i els tres instituts d’Olot, en el marc del Pacte per la Formació Professionalitzadora i l’Ocupació, s’han unit per desenvolupar Garrotxa Talent; un pla de treball que pretén determinar accions per mantenir i atraure el talent a la Garrotxa, un element que ha esdevingut requisit estratègic per a la comarca i, en especial, a Olot.
Des d’aquesta base, es proposa treballar en un pla d’accions que permeti determinar i marcar reptes, solucions i projectes concrets de futur. Un document que vol anar més enllà d’un resum i té per objectiu involucrar actors clau de l’àmbit laboral i impulsar polítiques públiques que mostrin els atractius d’establir-se professionalment a la comarca.
La iniciativa s’ha encarregat a Xavier Marcet, a través de l’empresa Lead to Change, que es farà càrrec de l’assistència, la dinamització i l’acompanyament en aquest procés.
En concret, durant aquest mes de maig ja s’han iniciat un seguit de tasques arran l’anàlisi dels estudis i informes de la comarca que han permès aportar informació més detallada sobre la situació actual que travessen les empreses així com les seves problemàtiques reals. La previsió és portar a terme tallers amb empreses per identificar les diferències entre l’oferta i la demanda professional, entrevistes a directors d’empreses locals i d’aquells negocis especialitzats en la selecció de personal a Catalunya, l’elaboració d’un document de reflexió que reuneixi les aportacions dels diferents tallers i entrevistes amb propostes concretes per a la captació de talent així com una sessió de contrast i una presentació pública del treball efectuat.
A través de totes aquestes eines es vol crear un projecte que permeti identificar els agents que intervenen en les diferents fases del talent, facilitar la connexió entre ells i potenciar mecanismes de col·laboració públicoprivada per millorar la coordinació i gestió dels recursos i agents del territori dedicats a aquest àmbit.
De cara a les pròximes setmanes, es portarà a terme una jornada de treball intern amb tècnics experts en la matèria i, posteriorment, es realitzaran trobades amb empreses de la comarca per determinar solucions, sinergies i dinàmiques d’intercanvi.
Des de les institucions impulsores de projecte es fa una crida a totes aquelles empreses de la comarca que estiguin interessades a participar-hi o s’hagin trobat en aquestes situacions puguin sumar-se als tallers que tindran lloc el 30 de juny per trobar propostes de manera conjunta.
En el que portem d’any, l’Àrea d’Ocupació Mas les Mates-DinamiG ja ha publicat 261 ofertes a través de la seva pàgina web https://ocupacio.dinamig.cat/. D’aquestes, se n’han pogut cobrir 153 (representen un 59% de les vacants). Per tant, 108 d’elles han quedat sense cobrir amb perfils d’usuaris de l’Àrea d’Ocupació (un 41%). De totes aquestes ofertes pendents de trobar candidat, destaquen sectors com l’hostaleria, el lleure i el comerç en general a més d’oficis com llauners, electricistes, mecànics, tècnics de manteniments, xofers..., seguit del sector industrial més especialitzat (tècnics, peons especialitzats, arts gràfiques...).
D’altra banda, un dels efectes provocats per la crisi de la Covid-19 ha estat una fuga de treballadors d’aquests sectors cap a d’altres que a priori els ha donat més estabilitat laboral i millors condicions en general, fet que provoca que a dia d’avui, no hi hagi personal disponible per a cobrir aquestes vacants amb la immediatesa que el sector demana.
| Per a més consultes o informació sobre el projecte es pot consultar al web www.dinamig.cat per telèfon al 972 26 01 52 o a través del correu electrònic info@dinamig.cat.