L’INS Montsacopa torna a endegar la línia de Bici Bus que connecta Santa Pau amb el centre educatiu. Actualment, tres escoles de la ciutat disposen d’aquest sistema de mobilitat i dues més està previst que puguin incorporar-lo.
25 de setembre de 2023
Des del passat dilluns 18 de setembre de 2023, l’alumnat de l’INS Montsacopa ja poden arribar a l’escola amb bicicleta. Es tracta del tercer centre educatiu a la ciutat que ha tornat a endegar el Bici Bus aquest curs 2023-2024. En l’actualitat, l’Escola Sant Roc, el Petit Plançó i l’Institut Montsacopa disposen d’aquest sistema de transport sostenible, col·laboratiu i amè.
En el cas de l’INS Montsacopa el projecte s’ha tornat a engegar seguint la dinàmica dels darrers dos anys. D’aquesta manera, durant els mesos de setembre i octubre i d’abril a juny de 2024, els alumnes podran recórrer amb les seves bicicletes els deu quilòmetres que els separen de Santa Pau fins a l’institut. La línia té diverses parades: Santa Pau, Can Xel, Ca la Guapa, la rodona de la benzinera BP, l’Hospici i la Plaça Clarà.
Aquest dilluns 25 de setembre diversos joves de 1r, 2n i 3r d’ESO han recorregut tot el camí des de Santa Pau fins a l’institut en bicicleta. Els impulsors de la iniciativa esperen que, a mesura que avanci el curs, més famílies i alumnes s’hi sumin.
Què és el Bici Bus?
El Bici Bus reprodueix el funcionament d’un autobús escolar, però utilitzant la bicicleta. A part de potenciar una mobilitat més sostenible i segura, permet millorar l'autonomia dels infants i joves, promoure hàbits saludables entre el jovent, combatre el sedentarisme i facilitar que el joves i infants aprenguin a circular amb bicicleta pels carrers de la ciutat.
Per participar-hi només és necessari disposar de bicicleta, casc, timbre, llum al darrere i donar-se d'alta a l'aplicació perquè els acompanyants sàpiguen a quina parada hi haurà cada infant. Inscriure-s'hi és ben senzill. Amb un simple clic al programari el bici bus passa a recollir els infants a la parada i a l'hora indicada. Pares, mares, familiars de l'escola o docents voluntaris són els encarregats de vetllar per la seguretat dels infants i el bon desenvolupant de l'activitat, acompanyant-los en tot moment i durant tot el recorregut.
En cas d’alumnes que volen participar al Bici bus i no disposen de bicicleta, Bicis Actives els en pot cedir una perquè puguin participar a l’activitat.
Com és habitual, per facilitar la seva visibilització, compten amb armilles reflectants. Només els infants de 2n de Primària o cursos inferiors han de desplaçar-se acompanyats d’un familiar responsable amb la seva bicicleta. En la resta de casos els i les alumnes circulen acompanyats dels monitors voluntaris que participen en aquesta iniciativa i s’encarreguen de gestionar els grups.
En cada cas, l’itinerari de les línies s’escull en funció de les zones on viuen les famílies i al llarg del curs s’adapta a les necessitats o els requisits detectats per part dels participants.
Un nou sistema de mobilitat que es consolida a Olot
Arran de l’èxit assolit el 2020 amb l’escola Sant Roc, el projecte va anar despertant l'interès de molts altres espais educatius de primària i secundària tant de la ciutat com de la comarca que s’han anat sumant a la iniciativa. Actualment hi ha tres centres educatius en actiu que gestionen 6 línies de bici bus amb uns 35 alumnes i uns 15 monitors voluntaris - i dues més estan estudiant la seva viabilitat.
El bici bus d’Olot és una de les accions sorgides del procés participatiu Olot Pedala, el Pla de Foment de la Mobilitat amb Bicicleta i Vehicles de Mobilitat Personal d’Olot; el document que marca les línies estratègiques en matèria de mobilitat per als pròxims anys a la ciutat.
El pla inclou un conjunt de 43 accions, dividides en 3 fases i que giren entorn tres eixos principals: la millora en les infraestructures, la potenciació de la formació i divulgació de la mobilitat sostenible i les modificacions de les normatives de trànsit i a nivell urbanístic. El document també contempla una 4a fase, posterior, que permetria marcar les línies de les accions i activitats després dels 10 anys previstos pel pla.
El projecte es va elaborar de forma participativa a través del procés Olot Pedala que en 9 mesos va incloure 19 espais i sistemes de participació tals com enquestes, sessions i reunions amb entitats vinculades amb la mobilitat territorial i el medi ambient; salut mediambiental; educatives; comerciants, autoescoles i associacions empresarials i entitats de joves, entre moltes altres. En total més de 1.100 persones van participar d’aquesta iniciativa que va permetre detectar i marcar un conjunt de 10 reptes claus, a través dels quals es desprenen les 43 propostes del projecte, part d’elles ja aplicades o en procés.