Una trentena de persones, que provenen de diverses àrees com l’administració local, institucions vinculades, empreses locals i centres educatius de la ciutat, participen en les sis comissions de treball que s’han creat per desenvolupar els vuit eixos de treball.
1 de febrer de 2024
Des de mitjans del 2022, Olot ha impulsat un projecte per atreure i mantenir el talent al municipi i al territori. Aquest programa, anomenat #TalentGarrotxa | Activem talent, alimentem el futur, ha estat liderat per Xavier Marcet, destacat professional al capdavant de l’empresa Lead to Change i especialista en aquest àmbit. La seva responsabilitat ha abastat l’assistència, dinamització i acompanyament de tot el procés.
L’objectiu principal del projecte era realitzar un anàlisi detallada de la situació actual del talent i del mercat laboral a Olot i la comarca. Amb això, es buscava proporcionar una resposta unificada, completa i coordinada entre tots els actors implicats.
El primer pas va ser l'enquesta a persones garrotxines que treballen fora de la comarca amb la voluntat de conèixer els motius que els havien empès a treballar fora del territori. L'enquesta es va portar a terme el passat mes de juliol de 2022 i va reunir 273 respostes; principalment dones (57,2%), amb estudis universitaris i amb residència a la Garrotxa (53,9%) i amb càrrecs de responsabilitat (61% del total de participants).
Segons les respostes rebudes, la gran majoria havien escollit treballar fora de la comarca per poder dedicar-se professionalment d'allò que havien estudiat (51,7%) i perquè el salari els era més atractiu (32%). Un 30,5% comentaven que se'ls havia ofert un pla de carrera i possibilitats de promoció i només un 11% es plantejava tornar a treballar a la comarca.
A partir de totes les dades de l'enquesta així com dels tallers de contrast i de les entrevistes als responsables de recursos humans de les empreses del territori, es va elaborar un full de ruta amb 8 àrees d'actuació i accions concretes, algunes de les quals ja s'han iniciat i d'altres que s'allargaran fins al 2025-2026. Per facilitar tota la gestió, el projecte es va dividir en 6 comissions de treball formades per diferents professionals per una trentena de professionals, les quals s'han dividit els 8 eixos:
Identificar les empreses i institucions locals que treballen el mercat de la cerca de talent, definir una estratègia coordinada i elaborar campanyes, esdeveniments i ofertes.
Garantir una coordinació efectiva entre els diferents serveis, amb la possibilitat d’establir un servei d’acollida comú que integri els serveis d’ocupació, l’Oficina de Turisme, el Campus Garrotxa, entre d’altres.
Establir col·laboracions amb les consultores de selecció de personal i coordinar dues trobades anuals.
Fer una trobada anual o bianual en format fòrum obert amb una escola de negocis internacional sobre el model i concepte d'empreses familiars. La trobada ha d'incloure ponències de temàtiques d'interès i activitats per fomentar l'intercanvi d'experiències.
Establir un punt de trobada periòdic entre responsables de gestió de persones de les empreses que permeti ampliar coneixements i organitzar un fòrum de talent.
Presentar i donar a conèixer les empreses de la comarca als instituts, organitzar la fira anual Jo.GarrotxaPro (jornades d’orientació) així com tenir presència als esdeveniments acadèmics d'arreu de Catalunya i activitats amb l'alumnat de primària.
Transformar una nau industrial del centre d’Olot en un edifici d'habitatges per a joves que vulguin treballar i viure a la comarca amb serveis comuns.
Portar a terme accions, programes i línies de treball estratègiques d'habitatge, mobilitat i formació professionalitzadora. Alhora, establir un agermanament amb una ciutat internacional que sigui un model de referència inspirador i establir-hi sinergies.
El pla es va presentar el passat 6 de juny de 2023 amb l’assistència de 40 persones, 25 representants de 18 empreses de diferents sectors així com agents clau del territori, personal de DinàmiG, d'entitats locals i de l'àmbit educatiu. La jornada va servir per marcar de forma conjunta les principals prioritats.
Tal com es va determinar, treballar el model de ciutat a través del posicionament de la marca Garrotxa, impulsar el futur talent jove i constituir el Cercle de Talent han estat les accions prioritàries que s'han anat desenvolupant darrerament. Algunes d'elles arrancaran aquest febrer com les Jornades d'Orientació per als alumnes de 4t d'ESO i, paral·lelament, s'està a l'espera d'una subvenció de la Diputació de Girona per iniciar-ne d’altres.
Des dels seus inicis, el projecte és pioner pel seu sistema de col·laboració pública-privada que aplega el suport d'institucions com DinàmiG, el Campus Garrotxa, el Consell Comarcal de la Garrotxa, el cercle EURAM – Campus Garrotxa, així com diversos agents del territori, empreses privades i centres educatius.
En cas de voler participar en el projecte només cal contactar amb DinàmiG a través del telèfon 972 26 78 12 o del correu electrònic pladetalent@dinamig.cat. Es pot consultar més informació aquí: https://dinamig.cat/pladetalent/.