Una mostra en tres parts
Si el títol de l’exposició pretén donar el to i el subtítol vol mostrar-ne l’abast, la disposició expositiva utilitzarà les particularitats de la sala per estructurar-la en diversos apartats.
El primer es planteja com a introducció i vol donar continuïtat a l’exposició que acollia prèviament la Sala Oberta “Fora del marc. Art a Olot durant la represa (1943 – 1968)”. Griera també va formar part d’aquesta “petita revolució” d’un grup d’artistes locals que van interessar-se per les noves temàtiques i els nous llenguatges artístics. El pintor va formar part de “Cràter d’Art”, una agrupació de joves artistes interessats per les noves tendències avantguardistes del moment. A la dècada dels cinquanta, aquests artistes es van qüestionar la seva tradició, sobretot l’anomenada Escola de Paisatge, i van reivindicar un canvi de protagonistes en aquell escenari.
A continuació, utilitzant les parets de la sala, s’ordena de manera cronològica una selecció de treball pictòric de Rafael Griera. Des d’un paisatge de l’any 1949 fins a una sèrie de dibuixos realitzats durant la malaltia que l’acompanyaria fins a la seva mort, l’estiu del 2018. Al centre de la sala també s’hi exposa el material relacionat amb el seu vessant com a il·lustrador.
Finalment, a l’espai contigu hi ha un fragment del que va ser la seva col·lecció. Si la col·lecció el representa, també ho fa tota aquella documentació fotogràfica que mostra el caràcter teatral i amb tocs de pallasso del pintor.
Aquest viatge vital que proposa l’exposició permetrà veure el trencament del pintor amb la tradició olotina, els canvis i les evolucions artístiques de Griera i la multiplicitat formal que podem observar al llarg de la seva carrera. L’obra de l’artista es caracteritza per utilitzar amb freqüència els gèneres del paisatge i del bodegó —gèneres amb els quals va trencar—, així com la representació de la llum en espais interiors amb una clara influència del pintor neerlandès Johannes Vermeer i una gran habilitat de l’artista amb el llapis i el pinzell.
“El segon millor pintor del món” és una mostra que busca acostar la vida i obra d’aquest pintor a la població olotina. Si som conscients que aquesta “aproximació” mai podrà ser concloent ni definitiva, també pensem que amb l’obra s’hi ha de mostrar part de la vida, ja que no podem concebre’n una sense l’altra.
L’artista Rafael Griera i Calderón
Nascut a Las Palmas de Gran Canaria l’any 1934, Rafael Griera Calderón es va traslladar amb la seva família a viure a Olot l’any 1942. El seu contacte amb el món de l’art va començar ben aviat. Compensava les males notes de batxillerat treballant com a aprenent en el taller d’imatgeria religiosa que el seu pare havia heretat de la seva primera dona. Allà hi va aprendre les tècniques relacionades amb aquesta art.
Quan podia, s’escapava a l’escola de Belles Arts per practicar el dibuix amb model i als divuit anys va començar a viatjar per tot Espanya intentant vendre la producció de l’empresa familiar. En aquella època va entrar a formar part del grup revolucionari “Cràter d’Art”. Va fer el servei militar a Mallorca on va conèixer a Anglada Camarasa, que va ser una gran influència en la seva obra, i a Joan Beltran Bofill (Noiquet), que el va introduir en el món editorial. Finalment, va donar la fàbrica als treballadors i es va dedicar intensament a la il·lustració per a l’Editorial Bruguera, entre d’altres.
L’artista exposa per primera vegada l’any 1953, època en què encara es dedicava a pintar paisatges però que ja començava a especular amb plantejaments formals i temàtics de lògica avantguardista i fins i tot amb l’abstracció, com també ho feien alguns dels seus contemporanis. El 1965 va obtenir el tercer premi en el 1r Concurs de Pintura d’Olot. A principis dels setanta i vivint a Barcelona, l’artista aconsegueix una gran reputació com a paisatgista i es dedica de manera exclusiva a la pintura artística. Va començar a treballar amb diverses galeries de Barcelona i d’Olot i va formar part de la tertúlia La Punyalada. L’any 1983 va entrar com a membre de la Société des Beaux Arts de París. A la dècada dels vuitanta, en l’obra de Griera es consolida ja una manera de pintar amb major acceptació comercial i que, amb puntuals excepcions, el pintor va mantenir fins al canvi de segle. Finalment, a principis dels anys 90 va tornar definitivament a Olot on va morir l’estiu del 2018.
Activitats complementàries
L’exposició “El segon millor pintor del món” comptarà amb dues activitats complementàries en forma de visites guiades gratuïtes. Les visites aniran a càrrec de Rafel Griera Padrosa, comissari de l’exposició i fill de l’artista, i tindran lloc el dissabte 24 de febrer i el dissabte 6 d’abril a les 12 h.