El curs passat, l’Aliança Educació 360 va fer la Crida Currículums de Ciutat amb l’objectiu de compartir un currículum de competències educatives per tal que els infants aprofitin els aprenentatges que ofereix  tota la ciutat, més enllà dels coneixements acadèmics. Després de les sessions de treball, el projecte presentat pels tècnics de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot va ser el guanyador de la crida. D’aquesta manera va néixer aquesta jornada, pensada per poder crear un punt de trobada per a la gent que treballa oferint propostes educatives per infants i joves tant a dins com a fora l’escola. La jornada es mou en la línia de treball de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot per garantir la inclusió per assegurar l’accés a una educació de qualitat per a tothom.

La jornada, conduïda pel creador de Jocs al segon Oriol Ripoll, ha començat a les 9 i s’ha allargat fins al migdia. Ha comptat amb dues xerrades introductòries al matí. La primera, a càrrec de Marta Domènech, coordinadora de l’Aliança Educació 360, ha girat al voltant del marc de competències dels Currículums de ciutat. Més tard, Josep M. Reixach, de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, ha fet una panoràmica dels recursos educatius de la ciutat i la comarca. Després de la pausa per esmorzar, Oriol Ripoll ha guiat un taller sobre les competències d’aprenentatge i, seguidament, Tena Busquets i Montse Riera, de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, han fet una xerrada per explicar els recursos per a l’accés i la inclusió en l’educació. Finalment, s’han recollit les primeres conclusions a partir del treball dels participants sobre cap on volem anar i ha tancat l’acte el regidor de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot Josep Quintana.

A la Jornada hi hagut una representació d’activitats educatives de diverses temàtiques, que han anat des d’activitats literàries i de foment lector, fins a activitats esportives, de natura, mediambient i sostenibilitat, passant per temes tecnològics, de suport escolar i d’acompanyament emocional, entre d’altres.

Aquesta jornada s’ha fet amb quatre objectius. La voluntat principal era crear un punt de trobada i coneixença entre els agents educatius que treballen des de dins i fora de l’escola i que fan una feina molt important, i que alhora poguessin compartir els seus coneixements i experiències per tal de fer d’Olot una ciutat educadora en tots els temps i espais educatius. També era important compartir amb aquests agents educatius una proposta de marc de competències educatives aplicables a les activitats que s’organitzen. Al final, la jornada pretenia posar en valor la importància que té per a la ciutat i la comarca tenir un bon marc competencial compartit pels agents educadors.

La jornada ha comptat amb la col·laboració de la Diputació de Girona i de l’Aliança Educació 360 i l’acompanyament d’Eduxarxa.

 

Olot i l’Educació 360

L’Educació 360 posa sobre la taula la necessitat de treballar les competències personals, socials i emocionals per tal de millorar la vida autònoma de la comunitat i que aquesta pugui defensar els propis drets, navegar per les institucions, moure’s a través de les relacions que articulen les nostres societats, entre moltes altres coses. Aquestes competències transversals són les que poden predir en bona mesura l’èxit educatiu, personal i social d’un infant en el futur.

L’educació 360 és un mètode educatiu amb dos objectius principals. Per una banda, reduir les desigualtats pel que fa a la participació en activitats extraescolars i de lleure de la mainada. Per altra banda, fer-ho de manera coordinada amb tot l’ecosistema educatiu de la ciutat.

Olot va començar a treballar en l’Educació 360 l’any 2019 quan la ciutat es va adherir a l’Aliança 360. Més endavant, l’any 2021 es va elaborar el Pla Estratègic d’Educació 360 i l’any passat es va fer l’Ecosistema Educació 360 d’Olot. Olot és ciutat educadora i això vol dir que posem en valor l’educació que es fa dins i fora dels centres educatius. Aquests agents del dins i fora d’escola són imprescindibles per continuar tenint una acció educativa de ciutat àmplia, de qualitat i per a tothom. I a partir d’aquesta jornada, es treballa amb una voluntat de tenir un marc de competències compartit.