Una setantena de docents d’infantil, primària i secundària han participat en la tercera edició d’aquesta jornada. Amb l’objectiu de compartir recursos amb els professionals i acostar la literatura oral als centres educatius, s’han ofert tallers simultanis als diferents nivells educatius. La programació ha comptat amb la participació de Maria Carme Bernal Creus, Sherezade Bardají González, Josep Pedrals i Udràniz i Màrius Serra i Roig.
15 de novembre de 2024
Aquest 14 de novembre s’ha celebrat a Olot una nova edició de la Jornada d’Educació i Literatura Infantil i Juvenil a la Garrotxa. Es tracta de la 3a edició d’aquesta iniciativa, enguany centrada en la literatura i l’oralitat. De 17.15 h a 20.30 h, l’Espai Cràter ha acollit els diversos tallers i xerrades programats per aquesta jornada, que ha comptat amb una setantena de participants.
L’objectiu de la programació és compartir recursos i acostar la literatura oral als centres educatius. Nascuda de la Comissió Llengua i Biblioteca del Pla Educatiu d’Entorn, es tracta d’una iniciativa que busca promoure el foment lector i compartir eines i recursos amb el professorat de totes les etapes educatives per utilitzar dins les aules per fomentar la lectura. La Jornada l’organitzen l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, el Pla Educatiu d’Entorn, la Biblioteca Marià Vayreda i el Servei Educatiu de la Garrotxa.
El programa de la Jornada ha comptat amb dues hores inicials (de 17.15 h a 19.15 h) de tallers simultanis, dividits per nivells educatius: Maria Carme Bernal Creus ha presentat un taller per a educació infantil, Sherezade Bardají González un altre per a primària, i Josep Pedrals i Urdàniz un tercer per a secundària.
Maria Carme Bernal Creus, doctora en filologia i especialista en Literatura Infantil, professora emèrita de la Universitat de Vic, ha exposat el taller ‘La petita Biblioteca. L’experiència literària amb el moble-taller’. Es tracta d’un taller que busca acostar la literatura oral a les etapes d’infantil (0-3 i 3-6) organitzat amb propostes concretes que tenen en compte la diversitat de gèneres, de materials i de recursos per a la transmissió oral, que es troben classificats en un moble de fusta dissenyat per Noima específicament per a aquesta funció.
Adreçat a l’educació primària, el taller ‘Shhh! Taller de narració de contes i altres secrets’ ha anat a càrrec de Sherezade Bardají González, graduada en Art Dramàtic, diplomada en Educació Musical per la Universitat de Barcelona, amb un màster en Direcció d’Actors i professional de les arts escèniques des del 2007. En els últims anys, ha dut a terme formacions vinculades amb la narració oral i la literatura infantil i juvenil, i en aquest taller ha explicat com fer servir el cos i la veu a l’hora d’explicar una història.
Finalment, s’ha fet un taller per a l’alumnat de secundària sota el títol ‘Poesia a escoles i instituts’. Josep Pedrals i Urdàniz es dedica a la poesia des de diversos fronts —n’escriu assajos, la recita, l’explica en cursos i conferències, la difon i la divulga— i en aquest taller ha donat eines per transmetre a l’alumnat el plaer que comporta la interpretació d’un poema.
Finalment, a les 19.30 h, l’escriptor i filòleg Màrius Serra i Roig ha tancat la jornada amb ‘Joc verbal: paraules per a aules’, una xerrada-taller d’una hora sobre diverses estratègies per fomentar la lectura a partir de la fascinació per la paraula des de totes les perspectives. Es tracta d’una xerrada il·lustrada que ha acabat amb un joc interactiu on es transforma la prèdica en pràctica.