Olot Digital, una eina basada en big data i IA, permetrà analitzar el flux de visitants al centre d’Olot, la seva mobilitat, origen i patrons de consum i tendències de compres; unes xifres clau per l’estudi i coneixement de l’àmbit comercial i turístic de la ciutat així com planificació estratègica.
14 de novembre de 2024
La Junta de Govern Local de l’Ajuntament d’Olot ha aprovat aquest dijous 14 de novembre el projecte Olot Digital, l’adquisició d’una plataforma d’anàlisi de dades de les activitats econòmiques de la ciutat i dels seus visitants.
La nova eina, que entrarà en funcionament a finals d’aquest novembre, forma part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea, Next Generation EU.i permetrà analitzar el flux de visitants al centre de la ciutat, la seva mobilitat, origen i estada així com estudiar els patrons de consum i tendències de compres vinculant-ho amb activitats, fires o campanyes promocionals.
El dispositiu permetrà extreure dades des del moment de la seva implementació així com des del 2022. “Es tracta d’una oportunitat clau que ens permetrà disposar d’un coneixement exhaustiu de l’àmbit comercial i turístic de la ciutat. A més, podrem disposar de dades fiables sobre l’activitat econòmica - comerç, restauració i serveis a les persones – del centre de la ciutat” ha assegurat la regidora de Comerç i Turisme de l’Ajuntament d’Olot, Gemma Canalias, tot destacant que la plataforma també suposarà una base de dades clau i prioritària per a la planificació estratègica en l’àmbit del turisme i comerç.
A través dels dispositius mòbils, la plataforma obtindrà i oferirà dades de tres àmbits principals:
Mostrant xifres clau com el nombre de visitants que rep la ciutat organitzats per dies i franges horàries, com es mouen pel centre històric i l’aforament en viu a cada zona. Aquestes dades s’obtindran a través de 3 sensors i que estaran ubicats a diferents punts del centre d’Olot.
Amb dades concretes sobre les seves pernoctacions, origen geogràfic, franja d’edat i durada de la seva estada. Unes xifres que s’interrelacionaran amb les extretes a nivell comarcal i que ajudaran a conèixer i analitzar la mobilitat dels visitants pels diversos punts turístics de la Garrotxa així com detectar els principals punts d’interès a Olot.
Basat en intel·ligència artificial i els models big data, la plataforma mostrarà indicadors de les compres realitzades amb targeta. Unes dades que permetran extreure patrons de consum – tant pel que fa a despesa i facturació diària per sectors– així com possibles tendències d’activitat econòmica, impacte i efectivitat. Fins i tot es podran lligar aquestes dades amb activitats locals, estacions, fires o campanyes promocionals que es portin a terme a la ciutat.
La nova plataforma també permet extreure patrons que poden ajudar en projeccions, prediccions i adaptacions de les campanyes i projectes d’àmbit comercial i promocional.
Interrelacions i projeccions per millorar planificacions i estratègies
Integrada amb el GIS municipal, la plataforma disposa d’una visualització àgil i fàcil mitjançant taules, mapes, geovisors interactius i informes que compten amb indicadors i filtres. A més, l’eina permet la possibilitat de crear gràfics, llistes i segmentar segons dies, períodes o sectors escollits; un conjunt de possibilitats que suposaran una ajuda a l’hora de planificar els recursos i les estratègies permetent donar resposta a possibles reptes i fites.
Olot Digital té un pressupost de 127.655 € i comptarà amb un equip de persones que vetllaran per seu desplegament i control. A més, els professionals i tècnics encarregats de la seva gestió i implementació rebran una formació específica.
El nou programari es basa en un gestor de dades i algoritmes d’intel·ligència artificial que permet treballar de forma més proactiva i identificar patrons i tendències. A més, es tracta d’una plataforma amb la potencialitat d’incloure altres mòduls i àmbits per poder obtenir dades fiables sobre recursos naturals, energia, xarxa i consums elèctrics, gestió de residus, transport, mobilitat, gestió d’instal·lacions, edificis, qualitat de vida, govern, economia i persones.
Nexus Geographics, l’empresa encarregada d’implementar el projecte està especialitzada en geolocalització, mobilitat urbana, Smart City i compta amb més de 25 anys d’experiència en aquests àmbits. El Consell Comarcal de la Garrotxa utilitzarà la seva plataforma a través del projecte Smart de Turisme Garrotxa i instal·larà 9 sensors arreu de la comarca i amb la qual s’interelacionaran les dades així com també s’utilitza per part de la Diputació de Girona i a 70 ciutats tals com Barcelona, Viladecans, Tarragona, Vinaròs, Manlleu o Calonge i empreses.