El projecte, que s’ha portat a terme entre setembre i desembre, ha permès oferir suport i assessorament al comerç local per reduir els seus residus, el malbaratament, implementar envasos reutilitzables i fomentar el consum responsable. A més, ha estat la base per a la Guia de Bones Pràctiques que conté 24 propostes per potenciar el comerç sostenible i que ja està disponible per a tots els establiments i ciutadania.
7 de gener de 2025
Durant aquesta tardor, l’Ajuntament d’Olot i DinàmiG ha portat a terme un projecte complet per millorar la sostenibilitat i el consum responsable entre el comerç local olotí. A través d’enquestes i visites, els tècnics han portat a terme un informe personalitzat a 127 comerços amb els quals s’ha pogut analitzar en profunditat els seus consums, les seves necessitats i oportunitats de millora.
La campanya respon a la línia engegada des del Consistori per fomentar els hàbits sostenibles entre la ciutadania així com en el sector comercial seguint els Objectius pel Desenvolupament Sostenible (ODS) i que també ha permès realitzar 142 assessoraments energètics gratuïts aportant una anàlisi de costos, mesures per disminuir la factura de la llum i millorar la seva eficiència energètica així com suport en la recerca de finançament i consells pràctics.
A través d’enquestes i visites durant l’horari comercial, el projecte de millora de sostenibilitat ha permès crear la Guia de Sostenibilitat, Economia Circular i Consum Responsable que inclou un total de 24 solucions pràctiques i de fàcil aplicació que permeten impulsar i garantir la sostenibilitat, l’economia circular i el consum responsable al comerç local de la ciutat.
La guia s’estructura en 4 eixos temàtics: aigua i energia; residus; aprofitament i comunicació, i també inclou bones pràctiques, recomanacions per als consumidors/es i una secció final amb recursos que es poden descarregar així com eines d’autodiagnosis perquè cada persona interessada pugui fer-se una auditoria de residus. En concret, aporta idees sobre com reutilitzar envasos i reciclar els embalatges, sistemes de control de l’ús de l’aigua, promoure la venda a granel, incentivar la venda de productes reciclats, de segona mà o reparables en comptes d’un sol ús, optimitzar rutes de lliurament, oferir opcions perquè la clientela pugui tornar els productes per així reciclar-los o reutilitzar-los o oferir incentius perquè la ciutadania aposti per alternatives més sostenibles que ajudin a reduir la generació de residus.
Es tracta d’una documentació clau que s’ha compartit amb tots els establiments de l’Associació de Comerciants d’Olot (ACO) així com la resta de comerços interessats i que també està a disposició de tota la ciutadania, ja que també inclou 12 accions que tots els ciutadans i ciutadanes poden fer per contribuir a fer un consum més responsable, local i sostenible.
Tota la Guia de Bones Pràctiques per incorporar el consum responsable i l’economia circular a l’oferta i gestió del comerç local d’Olot es pot consultar aquí.
Amb aquesta mateixa voluntat, a principis d’aquest desembre es va portar a terme la primera de les sessions informatives per presentar els resultats obtinguts i la guia, una presentació que es va incloure en el conjunt de sessions formatives de digitalització del comerç.
La iniciativa s’ha portat a terme a través de l’empresa Go Zero Waste i forma part del programa d’ajudes per l’enfortiment de l’activitat comercial en zones turístiques del Ministeri d’Economia, Comerç i Empresa; finançat pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència impulsat per la Unió Europea – Next Generation EU.